SACM - Bahrain
Permanent URI for this collectionhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/9650
Browse
200 results
Search Results
Item Restricted Emotional regulation and its relationship to psychological resilience among gifted and non-gifted secondary school students in Saudi Arabia(Arabian Gulf University, 2024) Al gahtani, Hanan Saad; AlJasim, Fatima Ahmed; AlJarrah, Abdelnasserهدف البحث التعرف على العلاقة الارتباطية بين التنظيم الانفعالي والمرونة النفسية للطلبة الموهوبين والعاديين، وتحديد دلالة الفروق بين متوسطات درجات الطلبة على مقياس التنظيم الانفعالي ومقياس المرونة النفسية؛ تعزى لتصنيف الطالب (موهوب، عادي)، وجنسه (ذكر، أنثى). استخدم البحث المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتكونت عيِّنة البحث من (290) طالبًا وطالبةً من طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في السعودية، منهم (148) طالبًا وطالبةً من الطلبة العاديين، و(142) طالبًا وطالبةً من الطلبة الموهوبين. تم استخدام أداتين في البحث الحالي، هما: مقياس التنظيم الانفعالي الذي أعده سوارتونو وبينتامور، ومقياس كونر- ديفيدسون للمرونة النفسية. وقد أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا بين بعد الإخفاء من التنظيم الانفعالي والمرونة النفسية للطلبة الموهوبين بمعامل ارتباط بلغ (0.18)، وبين بعد إعادة التنظيم الانفعالي والمرونة النفسية للطلبة الموهوبين بمعامل ارتباط بلغ (0.47)، ووجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا بين بعد إعادة التنظيم والمرونة النفسية للطلبة العاديين بمعامل ارتباط بلغ (0.55). كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلبة المرحلة الثانوية على بعد الإخفاء تعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على بعد إعادة التنظيم تعزى لمتغير الجنس. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة على بعد إعادة التنظيم تعزى لمتغير تصنيف الطالب لصالح الموهوبين، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على بعد الإخفاء تعزى لمتغير تصنيف الطالب. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس المرونة النفسية تعزى لتصنيف الطالب لصالح الموهوبين، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير الجنس.20 0Item Restricted تأثير الذكاء الاصطناعي على استراتيجيات رأس المال البشري في قطاع الاستثمار في المملكة العربية السعودية(كلية البحرين الجامعية, 2025) القحطاني، سعيد; زيتوني، رنا صواياتهدف هذه الدراسة إلى استكشاف تأثير الذكاء الاصطناعي على استراتيجيات رأس المال البشري في قطاع الاستثمار في المملكة العربية السعودية، ركزت الدراسة على عدة محاور أساسية تشمل: استخدام الذكاء الاصطناعي في عمليات التوظيف، التدريب، تقييم الأداء، واتخاذ القرارات الاستراتيجية. كما تناولت الدراسة التحديات المتعلقة بتطبيق هذه التقنيات، بما في ذلك نقص الكوادر المؤهلة، وتأثير الذكاء الاصطناعي على الأمن الوظيفي. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي باستخدام استبانة لجمع البيانات من عينة مكونة من 378 فردا من العاملين في قطاع الاستثمار، وأظهرت النتائج أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي قد بدأت بالظهور في مجالات محددة مثل تحليل بيانات التوظيف وتخصيص برامج التدريب. ومع ذلك، فإن هناك نقصا في الاستخدام الفعال لهذه التطبيقات في مجالات إدارة الأداء واتخاذ القرارات الاستراتيجية، إلى جانب تحديات كبيرة تتعلق بضعف الأطر التشريعية والتنظيمية لحمايتها.. أظهرت نتائج الدراسة أن الذكاء الاصطناعي بأبعاده المختلفة يتوفر بشكل ملحوظ لدى العاملين في قطاع الاستثمار في المملكة العربية السعودية، مما يعكس مستوى عالي من التحصيل التكنولوجي في شركات الاستثمار السعودية، كما يعتبر سلوك المستخدم من أكثر الأبعاد تأثيرًا ضمن أبعاد المتغيرات المستقلة في قطاع الاستثمار في المملكة العربية السعودية، كما تبين أن توفر الخبراء يعد بعدًا هامًا في استراتيجيات رأس المال البشري، مما يعكس ضرورة وجود مختصين في الذكاء الاصطناعي، و يلعب التدريب والتطوير دورًا محوريًا في تحسين كفاءة العاملين وتبني تقنيات الذكاء الاصطناعي، كما تُعد النظم الخبيرة من الأبعاد الأساسية في تطبيقات الذكاء الاصطناعي، على الرغم من كونها الأقل تأثيرا مقارنة ببقية الأبعاد، و توصلت الدراسة إلى أن استراتيجيات رأس المال البشري في الشركات تتأثر بشكل كبير بأبعاد الذكاء الاصطناعي، ولوحظ أن الشركات بدأت بتبني تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مجالات محددة من إدارة رأس المال البشري، مثل تحليل بيانات المتقدمين للوظائف، وتقديم برامج تدريبية مخصصة. بينما لا يزال الاستخدام محدوداً في مجالات أخرى كإدارة الأداء واتخاذ القرارات الاستراتيجية. كما أشارت النتائج إلى وجود تحديات كبيرة تواجه التطبيق الأمثل للذكاء الاصطناعي، أبرزها نقص الكوادر المؤهلة. تُقدم الدراسة مجموعة من التوصيات العملية لتعزيز فاعلية استخدام الذكاء الاصطناعي في إدارة رأس المال البشري بقطاع الاستثمار، منها: الاستثمار في بناء قدرات القوى العاملة على استخدام هذه التقنيات، وتطوير أطر تشريعية وتنظيمية تحكم استخدام البيانات وتضمن الخصوصية، وتشجيع التعاون بين شركات الاستثمار ومؤسسات التعليم والتدريب لتطوير برامج متخصصة في هذا المجال.57 0Item Restricted مؤشرات الاضطرابات النفسية لدى الطلبة الموهوبين(Arabian Gulf University, 2024) Aljuaidi, Bashayr; Aljuaidi, Bashayrهدف البحث إلى التعرف على مؤشرات الاضطرابات النفسية المتمثلة في الاكتئاب (ثنائي القطب)، واضطراب المزاج، واضطراب القلق على الطلبة الموهوبين، ونسبة انتشار هذه الاضطرابات لديهم، ومستوى شدة تأثرهم بهذه الاضطرابات. اشتملت عينة البحث على (190) طالباً وطالبة من الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية، في مدارس المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية. تكونت أدوات البحث من مقياس اكتئاب ثنائي القطب (BDRS)، ومقياس اضطراب المزاج (MIQ-T)، ومقياس اضطراب القلق (SCAS-P). أظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى متوسط من الاضطرابات النفسية (اضطراب ثنائي القطب، واضطراب المزاج، واضطراب القلق) لدى الطلبة الموهوبين، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاضطرابات النفسية للطلبة الموهوبين تعزى لمتغير الجنس، حيث كان مستوى هذه الاضطرابات أعلى لدى الإناث. وأظهرت النتائج أيضًا وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الاضطرابات النفسية للطلبة الموهوبين، حيث بلغت قيمة معامل الارتباط على مقياس ثنائي القطب ومقياس القلق (0.668)، في حين كانت قيمة معامل الارتباط بين اضطراب ثنائي القطب واضطراب المزاج تساوي (0.800)، وبلغت قيمة معامل الارتباط بين اضطراب القلق واضطراب المزاج (0.667).40 0Item Restricted الفروق في مها ارت التفكير الإبداعي لدى التلاميذ العاديين و ذوي صعوبات التعلم(جامعة الخليج العربي, 2024) الزهراني, ابتسام; التازي, ناديةيهدف البحث إلى الكشف عن مستوى مهارات التفكيرالإبداعي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، والتعرف علىالفروق بين التلاميذ ذوي صعوبات التعلم والتلاميذ العاديين في مهارات التفكير الإبداعي ،إضافة إلى الكشف عن الفروق في مهارات التفكيرالإبداعي بين التلاميذ ذوي صعوبات التعلم القراءة والحساب.وتكونت عينة البحث من (332) من التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم، الملتحقين بالمدارس الحكومية بمملكة البحرين، بلغ عدد التلاميذ العاديين (143) تلميذ، وبلغ عدد ذوي صعوبات التعلم (189) تلميذ ، كما بلغ عدد الذكور (177) تلميذ, بينما بلغ عدد الإناث (155) تلميذة. استخدمت الباحثة مقياس مهارات التفكير الإبداعي كأداة للدراسة. أظهرت نتائج البحث أن جميع أبعاد مقياس التفكير الإبداعي والدرجة الكلية قد وقعوا في المستوى المتوسط، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق بين التلاميذ ذوي صعوبات التعلم والتلاميذ العاديين على مقياس التفكير الإبداعي، وذلك على جميع أبعاد مقياس التفكير الإبداعي، وكذلك على الدرجة الكلية للمقياس، وكانت الفروق في صالح التلاميذ العاديين، و وجود فروق في الطلاقة بين ذوي صعوبات الحساب وصعوبات اللغة العربية الحساب لصالح ذوي صعوبات الحساب ، وفي بعد الأصالة بين صعوبات اللغة العربية وصعوبات اللغة العربية والحساب لصالح صعوبات اللغة العربية، إضافة إلى وجود فروق بعد المرونة بين صعوبات الحساب وصعوبات اللغة العربية والحساب لصالح صعوبات الحساب. بينما لم توجد فروق بين المجموعات الثلاثة على بعد التفاصيل والدرجة الكلية للمقياس. وقد أوصى البحث بتطوير برامج تعليمية مخصصة تستهدف تعزيز مهارات التفكير الإبداعي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم. وبتبني نهج شامل للتعلم يشمل تنمية مهارات التفكير الإبداعي بجانب المهارات الأكاديمية الاخرى .21 0Item Restricted مستويات التفكير التقييمي وعلاقته بإيجاد وحل المشكلات لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية(جامعة الخليج العربي, 2024-05) الغامدي, أماني; أيوب, علاء الدين; العباسي, أحمد.13 0Item Restricted Dynamic Feature Location Framework for Software Project(University of Bahrain, 2024-08) Buzaid, Faisal; Albalooshi, FawziThe Dynamic Feature Location Techniques (DFLTs) aim to automate the process of identifying the source code responsible for executing specific features within software systems. Manual implementation of DFLTs is time-consuming and demanding for developers, leading to the proposal of semi-automated approaches. One common approach involves generating execution traces by executing multiple scenarios for each software feature and then mapping the corresponding source code based on these traces. However, the execution traces are often large and contain irrelevant data to the software feature, requiring solutions to reduce their size and the eliminate irrelevant data. One such solution involves minimizing the number of scenarios needed to exercise a software feature, but little work has been done in this area. To address this gap, a generic framework called Aggregation of Execution Traces to Formulate a Scenario (AETFS) is introduced in this work. AETFS leverages runtime software output and employs textual analysis techniques to extract relevant data from the execution trace for scenario creation. It explores textual analysis, including topic modeling, as a means to select accurate scenarios for DFLTs. The performance of AETFS is characterized in terms of execution trace granularity, enabling the identification of meaningful terms that can filter the execution trace using textual analysis techniques such as Latent Semantic Indexing (LSI). The evaluation encompasses eight subject systems with 600 features, making it more extensive than previous studies. The study identifies certain attributes of execution traces and text queries that impact AETFS’s performance. Two distinct groups emerge, one achieving superior Feature Location (FL) using AETFS and the other achieving better FL using a conventional baseline method. Combining AETFS with the baseline method significantly enhances performance, with the top results surpassing the baseline by 45% and the lowest by 12% over AETFS. In conclusion, this work highlights the importance of rigorously characterizing the proposed DFLTs framework to identify optimal scenarios for exercising software features. It emphasizes the need to differentiate between scenarios and their characterizations to generate necessary insights. The findings demonstrate the effectiveness of AETFS while providing valuable insights for further advancements in the field of DFLTs.5 0Item Restricted تطوير مقياس الاتجاهات والقيم نحو الإبداع لدى الطلبة بالمملكة العربية السعودية(Arabian Gulf University, 2024-05) AlHussan, Tahani; Alabbasi, Ahmed Mohamed; Eldin, AlaaAbstract The study aimed to Developing a Scale of Attitudes and Values towards Creativity among Students in the Kingdom of Saudi Arabia by identifying the statistical indicators of the study sample on the measure of attitudes and values towards creativity according to nationality and gender, and determining the significance of the differences in the responses of the study sample on the measure of attitudes and values towards creativity due to the variables of nationality and gender and the interaction between them. In addition, determining the cut-off score through which the highest performers are identified on the scale of attitudes and values towards creativity. The researcher used the Statistical method. Renko's scale of attitudes and values towards creativity was applied. The research sample was selected from the research population using a simple random sampling method from gifted and normal students enrolled in the middle and secondary levels in public schools in the Kingdom of Saudi Arabia. It consisted of (397) male and female students, with a percentage of (41.1%) males, and (58.9%) males. Females, and (48.4%) of the research sample were of Arab nationalities, and (51.6%) were of foreign nationalities. The results showed that the arithmetic mean for the scale of attitudes and values towards creativity for the sample as a whole was (76.25), and it was found that there were statistically significant differences in the responses of the research sample on the scale of attitudes and values towards creativity according to the nationality variable. The differences were in favor of the Arab sample, and there were no differences according to gender. The results showed that the cut-off score, which represents the dividing line between the highest performance and the lowest performance on the scale of attitudes and values towards creativity, was (87), and that the percentile ranks explaining the students’ performance amounted to (43) percentile ranks, ranging between rank (1) and rank (100). The percentile rank (1) corresponds to a score (≤32) on the attitudes and values towards creativity scale, and the percentile rank (100) corresponds to a score (105) on the attitudes and values towards creativity scale. The research presented several recommendations, including the use of a measure of attitudes and values towards creativity by the competent authorities in detecting and caring for gifted people in the Kingdom of Saudi Arabia8 0Item Restricted التَّفْكِيْرُ التَّبَاعُدِيُّ فِي المَجَالَاتِ الاجْتِمَاعِيَّةِ وَعَلَاقَتُهُ بالذَّكَاءِ العَاطِفِيِّ لَدَى الطَّلَبَةِ المَوْهُوْبِيْنَ وَالعَادِيِّيْنَ(Arabian Gulf University, 2024-01-25) Al-Juhani, Nada Ahmad; الجهني، ندى احمد; Al-Jarrah, Abdelnasser D.; Alabbasi, Ahmed Mohamedهدف البحث التعرف على دلالة الفروق في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية، ومستوى الذكاء العاطفي لدى الطلبة في المملكة العربية السعودية وفقًا لمتغيرات تصنيف الطالب (موهوب، عادي)، والجنس، والتعرف على القدرة التنبؤية لأبعاد الذكاء العاطفي، وتصنيف الطالب بمستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية لدى الطلبة، وتحديد طبيعة العلاقة بين التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية والذكاء العاطفي. استخدم البحث المنهج الوصفي الارتباطي والمنهج السببي المقارن، واستخدمت مقياس التفكير التباعدي، ومقياس الذكاء العاطفي. تكونت عينة البحث من (244) طالبًا وطالبة، منهم (125) موهوبين، و(119) عاديين. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الطلاقة، الأصالة) لدى الطلبة تعزى لمتغير تصنيف الطالب (موهوب، عادي)، وكانت الفروق لصالح الطلبة الموهوبين، ولمتغير جنس الطالب على بعد الطلاقة، وكانت الفروق لصالح الإناث، في حين لم تكن الفروق دالة على بعد الأصالة حسب متغير الجنس. وأظهرت النتائج أن أبعاد الذكاء العاطفي الستة، ومتغير تصنيف الطالب (موهوب، عادي) استطاعت التنبؤ بما نسبته (%35) من التباين في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الطلاقة) لدى الطلبة، حيث استطاع متغير تصنيف الطالب لوحده التنبؤ بما نسبته (%25) من التباين. كما أن متغير تصنيف الطالب استطاع التنبؤ بما نسبته (%9.7) من التباين في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الأصالة) لدى الطلبة. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية بين التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية والذكاء العاطفي، بمعامل ارتباط (0.316). استنادًا إلى النتائج قدم البحث عدة توصيات من ضمنها الاهتمام بتقديم البرامج التدريبية في الذكاء العاطفي، وفي التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية للطبة الموهوبين والعاديين في المرحلة الثانوية.143 0Item Restricted Determinants of Giftedness within the Family as Indicators of Creative Thinking and Creative Personality among Gifted Students in the Kingdom of Saudi Arabia(Arabian Gulf University, 2024-02-25) ALjohani, Hind; Ayoub, Alaa Eldin; Alabbasi, AhmedThe aim of the research is to identify the significance of the differences in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality among gifted students due to family factors and extracurricular activities, and to determine the predictive ability of family factors and extracurricular activities in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality. The descriptive approach was used, and the research sample consisted of (190) gifted secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia, who were selected using the available sample method from several different schools and regions, namely the Medina region, the Qassim region, the Riyadh region, and the Eastern region. The sample distribution according to the family size variable was (41.6%) of small size, (39.5%) medium size, and (18.9%) large size, and the distribution of the study sample according to the birth order variable was the highest percentage in the middle order with (56.8%) ), then in last place with a rate of (24.7%). The distribution of the sample according to the variable of the father’s educational level was concentrated at the university level at a rate of (63.2%), and according to the variable of the mother’s educational level it was concentrated at the university level at a rate of (70.0%). The majority of the sample resided with their parents (87.4%). The research used the Divergent Thinking Scale, the Creative Activities and Achievements Scale, and the How to Describe Yourself Scale. The results showed that the family size variable was able to predict the level of creative product among students. The birth order variable was able to statistically significantly predict the level of creative product, the level of fluency, the level of flexibility, and the level of creative personality. The variable of the father's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative process, and the variable of the mother's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative personality. It was also shown that extracurricular activities during study and summer extracurricular activities were able to predict statistically significantly the level of creative product, and that the variable of extracurricular activities during study was able to predict statistically significantly the level of creative personality among gifted students, and that the variable summer extracurricular activities was able to predict the level of fluency and the level of flexibility. . Based on the results, the research recommended increasing interest in building training programs in the areas of creative thinking and creative personality for gifted students in Saudi schools, and increasing interest in school extracurricular activities and summer extracurricular activities provided to gifted students.52 0Item Restricted Determinants of Giftedness within the Family as Indicators of Creative Thinking and Creative Personality among Gifted Students in the Kingdom of Saudi Arabia(Arabian Gulf University, 2024) ALjohani, Hind Sweileh Hamdan; عبدالحميد، علاء الدين; العباسي، أحمدThe aim of the research is to identify the significance of the differences in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality among gifted students due to family factors and extracurricular activities, and to determine the predictive ability of family factors and extracurricular activities in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality. The descriptive approach was used, and the research sample consisted of (190) gifted secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia, who were selected using the available sample method from several different schools and regions, namely the Medina region, the Qassim region, the Riyadh region, and the Eastern region. The sample distribution according to the family size variable was (41.6%) of small size, (39.5%) medium size, and (18.9%) large size, and the distribution of the study sample according to the birth order variable was the highest percentage in the middle order with (56.8%) ), then in last place with a rate of (24.7%). The distribution of the sample according to the variable of the father’s educational level was concentrated at the university level at a rate of (63.2%), and according to the variable of the mother’s educational level it was concentrated at the university level at a rate of (70.0%). The majority of the sample resided with their parents (87.4%). The research used the Divergent Thinking Scale, the Creative Activities and Achievements Scale, and the How to Describe Yourself Scale. The results showed that the family size variable was able to predict the level of creative product among students. The birth order variable was able to statistically significantly predict the level of creative product, the level of fluency, the level of flexibility, and the level of creative personality. The variable of the father's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative process, and the variable of the mother's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative personality. It was also shown that extracurricular activities during study and summer extracurricular activities were able to predict statistically significantly the level of creative product, and that the variable of extracurricular activities during study was able to predict statistically significantly the level of creative personality among gifted students, and that the variable summer extracurricular activities was able to predict the level of fluency and the level of flexibility. . Based on the results, the research recommended increasing interest in building training programs in the areas of creative thinking and creative personality for gifted students in Saudi schools, and increasing interest in school extracurricular activities and summer extracurricular activities provided to gifted students. Keywords: creative thinking, creative personality, gifted students, Kingdom of Saudi Arabia.18 0