الحياة العلمية في البكيرية 1240-1402هـ/ 1824-1982م) دراسة تاريخية

No Thumbnail Available
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد ،،،، فإن موضوع الدراسة هو الحياة العلمية في البكيرية ١٢٤٠-١٤٠٢هـــــ/ ١٨٢٤ - ۱۹۸۲م) دراسة تاريخية. وقد احتوت هذه الدراسة على مقدمة ،وتمهيد وسبعة فصول وخاتمة، وملاحق وقائمة بأسماء المصادر والمراجع وفهرس المحتويات الدراسة. وقد حوت المقدمة على موضوع الدراسة وأسباب اختياري لهذا الموضوع والفترة الزمنية المحددة لهذا الموضوع وأهم المصادر والمراجع التي رجعت إليها وأبرز الصعوبات التي واجهت الباحث. التمهيد وتناولت فيه التعريف بالبكيرية وتحديد الموقع وسبب التسمية، ثم تحدثت عن أسوار البلدة، والسطح والمناخ وأشهر المعالم في البكيرية والذين تولوا إمارة البلدة، ثم الحديث عن القصيم في عهد الدولة السعودية الثانية والثالثة والأحداث التاريخية التي مرت بالمنطقة ومنها معركة البكيرية الشهيرة. وقد جعلت الفصل الأول للحديث عن مرحلة التعليم الأولي في البكيرية (١٢٤٠ - ١٣٦٧هـ)، وقسمته إلى ثلاث مباحث: - المبحث الأول: ويشمل أهداف التعليم الأولي وأماكنه وطرقه وأوقاته، المبحث الثاني: تعليم البنات الأولي (النسائي). . المبحث الثالث: أدوات التعليم الأولي ومواده وموارد الانفاق عليه. الفصل الثاني: التعليم المتقدم في البكيرية وجعلته مبحثين وهما: المبحث الأول: دور المسجد في التعليم المتقدم. - المبحث الثاني: التعليم في مساجد البكيرية. أما الفصل الثالث: فقد كان عن ميادين الحياة العلمية في البكيرية، وقسمته إلى مبحثين: -المبحث الأول: العلوم الشرعية ويشمل القضاء وأشهر القضاة الذين تولوا قضاء البكيرية، وعلم الفقه ومفهومه. المبحث الثاني: العلوم العربية والعلوم الأخرى. أما الفصل الرابع: فكان عن رحلات علماء البكيرية العلمية وقسمته إلى مبحثين - المبحث الأول: رحلات العلماء داخل القصيم وإلى الرياض. - المبحث الثاني رحلات العلماء إلى الحجاز وخارج الجزيرة العربية. أما الفصل الخامس: فقد كان عن نتاج علماء البكيرية العلمي، وقسمته إلى مبحثين: المبحث الأول: مؤلفات علماء البكيرية العلمية وأشهر من ألف من علماء البكيرية. . المبحث الثاني: إجازات علماء البكيرية وفتاويهم. أما الفصل السادس: فكان عن كتابات علماء البكيرية وتملكهم للكتب ووقفها، وقد قسمته إلى مبحثين: - المبحث الأول: كتابات علماء البكيرية وشمل نسخ الكتب والوثائق التنظيمية. . المبحث الثاني: تملك العلماء للكتب ووقفها. الفصل السابع: وكان عن التعليم النظامي في البكيرية، وقسمته إلى ثلاثة مباحث: المبحث الأول: تعليم البنين الابتدائي والمتوسط والثانوي وتعليم الكبار. المبحث الثاني: المكتبات الخاصة والعامة والمدرسية في البكيرية. المبحث الثالث: تعليم البنات في البكيرية الابتدائي والمتوسط والثانوية ومندوبية تعليم البنات. أما الخاتمة فقد جاءت بعد الفصول السبعة السابقة، وقد بينت فيها أبرز النتائج التي توصلت إليها، كما قمت بتزويد الدراسة بمجموعة من الوثائق العلمية التي حصلت عليها من مخطوطات ووثائق وصور وخرائط، وفي النهاية جاء الفهرس الذي احتوى على محتويات الدراسة.
Description
This study included an introduction, preface, seven chapters, conclusion, appendices, a list of sources and references, and an index of the contents of the study. The introduction contained the topic of the study, the reasons for choosing this topic and the time period specified for this topic, in addition to mentioning the most important sources and references that I’ve referred to, besides the most prominent difficulties that the researcher faced . The preface, in which I dealt with the definition of AlBukairyah, determination of the location and the reason for naming, and those who took over the emirate of the town, then I touched on the discussion about AlQassim during the reign of the second and third Saudi state, mentioning the historical events that the region went through, including the famous Battle of AlBukairyah. After that, I talked about the town’s walls, roof and climate , in addition to the most famous landmarks in AlBukairyah . I devoted the First Chapter to talk about the elementary education stage (1240-1367 H / 1825 – 1948 A.D ), and I divided it into three themes : - The First Theme : includes primary education goals, locations, times, and methods . - The Second Theme : includes elementary education for girls . - The third Theme : includes the tools and subjects of primary education , and also the resources for spending on it . The Second Chapter : I dealt with the advanced education, and I divided it into three themes : - The First Theme : Role of the mosque in the advanced education . - The Second Theme : Learning in AlBukairyah Old Mosque (AlTahti) and the Grand Mosque (AlAwsat - The Third Theme : Learning in AlLuhaidan Mosque, Turki Mosque, AlObaid Mosque, and AlMahmoud School . The Third Chapter : Fields of Scientific Life , in two themes . - The First Theme : Sharia sciences including the Jurisdiction and the most famous judges who took over AlBukairyah , with the science and definition of Jurisprudence (Fiqh) . - The Second Theme : Arabic sciences and other sciences . The Fourth Chapter : Scientific expeditions of scholars, in two themes . . - The First Theme : expeditions of scholars inside AlQassim , and to Riyadh. - The Second Theme : expeditions of scholars to Hijaz, and outside the Arab peninsula (the Arabian Peninsula) . The Fifth Chapter : Scientific output of scholars, in two themes . . - The First Theme : scientific publications of scholars, and the most famous scholars who wrote these publications in AlBukairyah . - The Second Theme : Their scientific authorizations and advisory opinions (fatwa) . The Sixth Chapter : Writings of scholars with their endowments and ownership of these books (writings) , in two themes . . - The First Theme : Writings of scholars, including the reproduction of these writings and regulatory documents . - The Second Theme : Endowments and ownership of these writings. And I devoted the Seventh Chapter to talk about the regular education, and I divided it into three themes : - The First Theme : Primary, intermediate and secondary education for boys, and adult education . - The Second Theme : Public, private, school libraries . - The third Theme : Primary, intermediate and secondary education for girls and girls' education office . As for the Conclusion : It came after the aforementioned seventh chapters, in which I explained the most prominent results that I concluded, and I provided the study with a set of scientific documents that I obtained as manuscripts, documents, pictures and maps . In the end, I’ve written the index that contained the contents of the study .
Keywords
Citation
Collections