فاعليَّة برنامج تدريبي قائم على الويب في تنمية المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لمعلمات الدراسات الاجتماعية
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على الويب في تنمية المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لمعلمات الدراسات الاجتماعية. وتحقيقاً لأهداف الدراسة تم اشتقاق قائمة ببعض المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية، ومن ثم تصميم وإنتاج البرنامج التدريبي القائم على الويب، كما تم إعداد أدوات الدراسة والتأكد من صدقها وثباتها، وهي: اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بالمهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لدى معلمات الدراسات الاجتماعية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي المرتبط بالمهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لدى معلمات الدراسات الاجتماعية.
وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، والمنهج شبة التجريبي القائم على التصميم (القبلي، والبعدي) للمجموعة الواحدة، وتكونت أفراد عينة الدراسة من (30) معلمة من معلمات الدراسات الاجتماعية في مدارس التعليم العام في مدينة بريدة بمنطقة القصيم؛ وذلك في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي /14381439ه.
Description
This current study aimed to identify the effectiveness of a training
program based on the Web in developing the technical skills for using
electronical maps for teachers of social studies. In order to achieve the
objectives of the study, the researcher has extracted a list of some of the
technical skills for using electronical mapsand she has designed and produced
an eelectronic training program. She has also prepared the study tools and
confirmed their validity and reliability, namely: an achievement test to
measure the cognitive aspect associated with the technical skills for using
electronical maps and a note card to measure the performativity aspect
associated with the technical skills for using electronical maps for teachers of
social studies.
For the purpose of the study, the researcher used the descriptive and
quasi-experimental designs based on (pre - posttests) for one group. The
randomly selected study sample consisted of 30 social study female teachers
in Qassim area during the first semester of the academic year (1438 -1439
AH).
The study resulted in the positive impact of the training program based
on the web in developing the use of the cognitive and performativity aspects
by using the technical skills for using electronical maps for teachers of social
studies.
In the light of the results obtained in this study, the researcher has
presented a number of recommendations and suggestions directly associated
with these results.