فاعليَّة برنامج تدريبي قائم على الويب في تنمية المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لمعلمات الدراسات الاجتماعية

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Saudi Digital Library

Abstract

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على الويب في تنمية المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لمعلمات الدراسات الاجتماعية. وتحقيقاً لأهداف الدراسة تم اشتقاق قائمة ببعض المهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية، ومن ثم تصميم وإنتاج البرنامج التدريبي القائم على الويب، كما تم إعداد أدوات الدراسة والتأكد من صدقها وثباتها، وهي: اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بالمهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لدى معلمات الدراسات الاجتماعية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي المرتبط بالمهارات التُكنولوجيَّة لاستخدام الخرائِط الِإلكترُونية لدى معلمات الدراسات الاجتماعية. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، والمنهج شبة التجريبي القائم على التصميم (القبلي، والبعدي) للمجموعة الواحدة، وتكونت أفراد عينة الدراسة من (30) معلمة من معلمات الدراسات الاجتماعية في مدارس التعليم العام في مدينة بريدة بمنطقة القصيم؛ وذلك في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي /14381439ه.

Description

This current study aimed to identify the effectiveness of a training program based on the Web in developing the technical skills for using electronical maps for teachers of social studies. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has extracted a list of some of the technical skills for using electronical mapsand she has designed and produced an eelectronic training program. She has also prepared the study tools and confirmed their validity and reliability, namely: an achievement test to measure the cognitive aspect associated with the technical skills for using electronical maps and a note card to measure the performativity aspect associated with the technical skills for using electronical maps for teachers of social studies. For the purpose of the study, the researcher used the descriptive and quasi-experimental designs based on (pre - posttests) for one group. The randomly selected study sample consisted of 30 social study female teachers in Qassim area during the first semester of the academic year (1438 -1439 AH). The study resulted in the positive impact of the training program based on the web in developing the use of the cognitive and performativity aspects by using the technical skills for using electronical maps for teachers of social studies. In the light of the results obtained in this study, the researcher has presented a number of recommendations and suggestions directly associated with these results.

Keywords

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Copyright owned by the Saudi Digital Library © 2024