مدى تفعيل معلمات الأحياء لمهارات التعلم الذاتي المضمنة في منهج الأحياء للصف الأول الثانوي بمنطقة القصيم

No Thumbnail Available
Date
2014
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
. من ثيمات التدريس، والدورات التدريبية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ استخدمت الباحثة لمنهج المسحي الوصفي، وتحليل المحتوى؛ وأعدت أدانان: أداة تحليل المحتوى، وبطاقة ملاحظة ميدانية؛ حيث أعدت أداة تحليل للمحتوى في ضوء قائمة مهارات التعلم الذاتي الواجب تضمينها في منهج الأحياء للصف الأول الثانوي، والتي اشتملت على (٦٢) مهارة؛ موزعة في ثلاثة مجالات : الملان، والأنشطة، والتقويم)، وتم التأك مدم من صدقها؛ بعرضها على عدد من ! المحكمين، حيث بلغت فيها عدد المهارات (٥٦) مهارة؛ موزعة على تلك المجالات، وتم تحليل منهج الأحياء للصف الأول الثانوي كتاب الطالب، ودليل المعلم في ضوئها؛ لاستخراج المهارات المضمنة فيه، وتم التأكد . التحليل؛ بتحليلهما من قبل محلل آخر، وبلغت نسبة الاتفاق بينهما؛ باستخدام معامل که وبر (٨٥,٠٧%) في كه باب الطالب، و (٩٦,٥٢٪) في دليل المعلم التابع له، ومن ثم تم تصميم بطاقة الملاحظة بناء على نتائج التحليل، والتي تكونت من (٤٩) إجراء لتفعيل المعلمات مهارات التعلم الذاتي الواردة في القائمة النهائية للمهارات المضمنة بالمنهج؛ موزعة على ثلاثة مجالات (التخطيط، والتنفي مذ والتقويم)؛ وتم التحقق من صدقها؛ بعرضها على عدد من المحكمين، وثباتها؛ عن طريق تطبيقها في موقف تعليمي كامل على معلمة غير عينة الدراسة من قبل الباحثة، وملاحظة أخرى، وبلغت نسبة الثبات بينهما؛ باستخدام معامل كوبر (٨٥,٧٪)؛ ومن ثم طبقت بطاقة الملاحظة بشكل عشوائي؛ من قبل الباحثة على (۳۰) معلمة؛ بنسبة (۳۳،۷٪) من المجتمع الكلي للدراسة؛ شاملة لجميع إدارات التربية والتعليم للبنات بمنطقة القصيم التعليمية الخمس، وعولجت البيانات إحصائيا للأدانان، وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: تضمن جميع مهارات التعلم الذاتي الواجب تضمينها في منهج الأحياء للصف الأول الثانوي الواردة في القائمة النهائية لتلامك للمهارات بدرجات تضمين مختلفة؛ في كل من كتاب الطالب مفردة، وكتاب الطالب، ودليل المعلم مجتمعة. - جاءت درجة تضمين مهارات التعلم الذاتي في منهج الأحياء من حيث الأعلى درجة؛ على الترتيب (لمان، ثم التقويم، ثم الأنشطة)؛ في كتاب الطالب، و(الأنشطة، ثم التقويم، ثم المان) في دليل المعلم، وأما في كل من كتاب الطالب، ودليل المعلم مجتمعة؛ فقد كانت درجة تضمين المهارات في المجالات (الأنشطة، ثم للمين، ثم التقويم). جاءت إجراءات التفعيل لمهارات التعلم الذاتي المرتبطة بمجال التخطيط بصفة عامة بدرجة ضعيفة؛ وفي مجال التنفيذ؛ جاءت بدرجة متوسطة، وأما في مجال التقويم؛ فقد جاءت بصفة عامة بدرجة متوسطة. - عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات تفعيل معلمات الأحياء لمهارات التعلم الذاتي المضمنة في كتاب الأحياء في مجالات (التخطيط التنفيذ، التقويم) وفقا لمتغير سنوات الخبرة في التدريس. - عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات تفعيل معلمات الأحياء لمهارات التعلم الذاتي المضمنة في كتاب الأحياء في مجالي (التخطيط، التقويم)، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسطي رتب درجات تقعي مل معلم مات هدفت الدراسة إلى تحديد مهارات التعلم الذاتي المضمنة في منهج الأحياء للصف الأول الثانوي، ومدى تفعيل معلم بات الأحياء بمنطقة القصيم لتلك المهارات، والفروق بين متوسطي درجة تفعيل المعلمات للمهارات؛ وفقاً لمتغيري عدد سنوات الخبرة في الأحياء لمهارات التعلم الذاتي المضمنة في كتاب الأحياء في مجال التنفيذ)؛ وفقا لمتغير عدد الدورات التدريبية في التربية.
Description
This study aims to identifying the skills of self education included in Biology Curriculum of the first year of the secondary education, how the teacher can activate these skills in the region of Qassim, the differences in the average the degree of activation of the skills of the teachers according to the variable of years of experiences of teaching ,and courses. The scholar used the methods of descriptive survey, and content analysis. She prepared two tools: content analysis, and card of field notes. She prepared content analysis tool in the light of the list of self learning skills embedded in Biology Curriculum first grade high school education, which involves in (62) skills. These skills are divided on (evaluation, activities, source). The skills are evaluated by the specialists. They evaluated that there are (56) skills divided on the three fields. The curriculum of Biology is analyzed to conclude the skills embedded in it. The Biology Curriculum is analyzed by other specialist to make sure of the authenticity of the first analysis. The degree of agreement between the two analyses is (85,07 by using Cooper) in student book , (96,52) in the teacher guide. The notes card is designed according to the result of the analysis. The card is including (49) procedure in order to improve the teachers' self learning skills which embedded in the final list of the curriculum. These procedures are divided on three fields (planning, executing, evaluation). The procedures were evaluated by specialists. The scholar could apply them on education situation with a teacher not embedded in the sample of the survey. The rate of cooper equation reached (85,7). The notes card was applied by the scholar randomly on (30) teachers which equals (33.7%) of the sample, including all the five Departments of Education in the region of Qassim, data was processed. The most important results were: - The existence of all self-learning skills which should be included in the curriculum of Biology for the secondary first-grade. contained in the final list of those skills include varying different degrees ; single in the student book , and combined in the teacher's guide. - The degrees of existence for the self-learning skills in the curriculum of biology is according the highest degree; respectively (Metn, then Calendar, then activities); in the student book, and (activities, then Calendar, then Metn) in the teacher's guide, and it is combined in each of the student book and its teacher's guide; as the existence degrees in the areas were (activities, then Metn, then Calendar). - The activation procedures of the self-learning skills related to the field of planning generally were weak; on the other hand, In the area of implementation; they were moderate, while in the field of Calendar; were generally moderate. - The lack of statistically significant differences between the averages of grades for the activation of biology teachers for self-learning skills which are included in the biology book in the fields of (planning, implementation, evaluation) according to the variable of years of experience in teaching. - The lack of statistically significant differences between the averages of grades for the activation of biology teachers for self-learning skills which are included in the biology book in the fields of (Planning, evaluation), and the presence of statistically significant differences at the level (0.05) among the averages of grades for the activation of biology teachers for self learning skills which are included in the biology book in the fields of (implementation); according to a variable of the number of courses in Education
Keywords
Citation
Collections