العلاقة بين الذكاء الانفعالي و التواصل اللفظي و غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Saudi Digital Library

Abstract

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى الذكاء الانفعالي والتواصل اللفظي وغير اللفظي ومدى ارتباط بعضهم لبعض لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، والتي تكونت من (88) طفلا (46) من الذكور و (42) من الإناث تراوحت أعمارهم بين 6-12) سنة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي الارتباطي، وتمثلت أدوات البحث في مقياس الذكاء الانفعالي المصور للأطفال ولذوي الاحتياجات الخاصة من إعداد عيد (2017)، ومقياس التواصل اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد من إعداد الباحثة، وكذلك مقياس التواصل غير اللفظي من إعداد (ملك، 2017). وتوصلت نتائج البحث إلى أن مستوى الذكاء الانفعالي، والتواصل اللفظي وغير اللفظي متوسط وكما توصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي والتواصل اللفظي (0.590) ، وعدم وجود علاقة ارتباطية بين الذكاء الانفعالي والتواصل غير اللفظي (0.315) لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. وتوصي الباحثة بالتأكيد على مدى أهمية الذكاء الانفعالي، وحث المعلمين بالعمل على تنمية المهارات الانفعالية لدى هؤلاء الأطفال، وكما توصي بتركيز المعلمين على تطوير وتحسين جميع أساليب التواصل اللفظي وغير اللفظي لديهم.

Description

This research aimed to identify the level of emotional intelligence, verbal and non-verbal communication and their correlation in a sample of Children with Autism Spectrum Disorder. The sample consisted of 88 children, 46 males and 42 females, their age ranged from 6-12 years. The research depended on descriptive correlational approach, and the tools included Emotional Intelligence pictorial scale for children and children with Special needs prepared by (Eid, 2017), Verbal Communication scale for Children with Autism Spectrum Disorder prepared by the researcher, Non-Verbal Communication scale prepared by (Malek, 2017) .The research results showed a moderate level of emotional intelligence, verbal communication and non-verbal communication. The results also showed that there was statistically significant correlation between emotional intelligence and verbal communication (0.590), and there was not significant correlation between emotional intelligence and non-verbal communication (0.315).The researcher emphasized on the importance of emotional intelligence and urge teachers to work on developing emotional skills for children with autism, and recommends teachers to focus on developing and improving all methods of verbal and nonverbal communication

Keywords

emotional intelligence, verbal, nonverbal communication, children with autism spectrum disorder, الذكاء الانفعالي, التواصل اللفظي التواصل غير اللفظي أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Copyright owned by the Saudi Digital Library © 2024