Qassim University
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14154/67997
Browse
Item Restricted The Difference in the Pattern of Electronic Peer Evaluation (anonymous / partially anonymous / identifiable) Identity and its Impact on Developing Critical Thinking Skills and Academic Self-efficacy among Secondary School Students(Qassim University, 2024-03-06) الدسيماني، مي صالح; القط، محمد علي عبدالمقصودThe study aimed to identify the effect of the different patterns of electronic peer assessment (anonymous, partially anonymous, and identifiable) on developing critical thinking skills and academic self-efficacy among high school female students. For the study purposes and the validity of its hypotheses, the quasi-experimental method, based on pre-post-treatment measurements when implementing the experiment, was used and applied to three experimental groups. The study sample consisted of (100) female students, divided into three experimental groups. The first experimental group included (32) female students (the anonymous pattern of peer assessment); the second one included )34(female students (the partially anonymous pattern of peer assessment); and the third one included )34(female students (the identifiable pattern of peer assessment). The female students practiced peer assessment activities online using one of the three previously mentioned patterns. The study tools included a critical thinking test and an academic self-efficacy test that were applied using the pre-post-testing method. The results of the pre-post assessment showed a statistically significant positive effect, at the significance level of )0.05(, for the use of the different patterns of electronic peer assessment (anonymous, partially anonymous, and identifiable) on developing the sample's critical thinking skills. They also showed a statistically significant positive effect, at the level of )0.01(, for the use of the three patterns of electronic peer assessment on developing the sample's academic self-efficacy. As for the effect of the different patterns of peer assessment, the results revealed that there are no statistically significant differences, at the level of 0.05, between the three patterns in terms of developing critical thinking skills, although there are statistically significant differences, at the level of )0.05(, between the three patterns in terms of developing academic self-efficacy, in favor of the partially anonymous electronic peer assessment. At the end, the study provided some recommendations and proposals based on its findings.37 0Item Restricted سلوك التنمر المدرسي وعلاقته بكفاءة الذات الأكاديمية لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية ببريدة(Saudi Digital Library) المذن، أنفال ابراهيم; Almithn, Anfal; أبو زيد، منيرةهدفت هذه الدراسة إلى بحث سلوك التَّـنَـمُّر المدرسي وعلاقته بكفاءة الذات الأكاديمية لدى ذوي صعوبات التَّعَلُّم في المرحلة الابتدائية، والتحقق من إمكانية التنبؤ بكفاءة الذات الأكاديمية لدى ذوي صعوبات التَّعَلُّم من خلال سلوك التَّـنَـمُّر المدرسي. تم تطبيق الدراسة في الفصل الدراسي الثالث من العام الدراسي 1443هـ على عينة تكونت من (95) تلميذًا، و(67) تلميذةً من ذوي صعوبات التعلم في الصفوف العليا (الرابع، الخامس، السادس) الابتدائية، والملتحقين ببرامج صعوبات التعلم التابعة لإدارة تعليم القصيم-بريدة، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها: انخفاض مستوى سلوك التَّـنَـمُّر المدرسي/ ضحية التنمر لدى ذوي صعوبات التَّعَلُّم، مع وجود فروق دالة إحصائيًّا في التنمر تُعزى إلى متغير النوع لصالح الذكور. وقد جاء التَّـنَـمُّر الاجتماعي في المرتبة الأولى كأكثر أشكال التَّـنَـمُّر شيوعًا لدى ذوي صعوبات التَّعَلُّم، يليه التَّـنَـمُّر اللفظي، ثم التَّـنَـمُّر الجسدي، ثم التَّـنَـمُّر الإلكترونيّ. بينما جاء التَّـنَـمُّر الجسدي في المرتبة الأولى كأكثر أشكال التَّـنَـمُّر شيوعًا التي يقع ذوو صعوبات التَّعَلُّم ضحايا لها، يليه التَّـنَـمُّر الاجتماعي، ثم التَّـنَـمُّر اللفظي، ثم التَّـنَـمُّر الإلكترونيّ. كما أظهرت النتائج أن ذوي صعوبات التَّعَلُّم لديهم مستوى متوسط من كفاءة الذات الأكاديمية، مع وجود فروق دالة إحصائيًّا تُعزى إلى متغير النوع لصالح الإناث. وقد بيَّنت النتائج وجود علاقة خطية سالبة دالَّة إحصائيًّا ضعيفة بين كلٍّ من كفاءة الذات الأكاديمية والتَّـنَـمُّر عامَّةً. مع عدم وجود علاقة دالَّة إحصائيًّا بين كفاءة الذات الأكاديمية وأيٍّ من أبعاد مقياس ضحيَّة التَّـنَـمُّر، أو الدرجة الكلية له. كما أظهرت النتائج أن التَّـنَـمُّر يعد متنبئًا جيدًا بكفاءة الذات الأكاديمية؛ إذ يفسر ما نسبته 10% من التباين في الاستجابات على مقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية.179 0