SACM - Bahrain

Permanent URI for this collectionhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/9650

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    التَّفْكِيْرُ التَّبَاعُدِيُّ فِي المَجَالَاتِ الاجْتِمَاعِيَّةِ وَعَلَاقَتُهُ بالذَّكَاءِ العَاطِفِيِّ لَدَى الطَّلَبَةِ المَوْهُوْبِيْنَ وَالعَادِيِّيْنَ
    (Arabian Gulf University, 2024-01-25) Al-Juhani, Nada Ahmad; الجهني، ندى احمد; Al-Jarrah, Abdelnasser D.; Alabbasi, Ahmed Mohamed
    هدف البحث التعرف على دلالة الفروق في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية، ومستوى الذكاء العاطفي لدى الطلبة في المملكة العربية السعودية وفقًا لمتغيرات تصنيف الطالب (موهوب، عادي)، والجنس، والتعرف على القدرة التنبؤية لأبعاد الذكاء العاطفي، وتصنيف الطالب بمستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية لدى الطلبة، وتحديد طبيعة العلاقة بين التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية والذكاء العاطفي. استخدم البحث المنهج الوصفي الارتباطي والمنهج السببي المقارن، واستخدمت مقياس التفكير التباعدي، ومقياس الذكاء العاطفي. تكونت عينة البحث من (244) طالبًا وطالبة، منهم (125) موهوبين، و(119) عاديين. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الطلاقة، الأصالة) لدى الطلبة تعزى لمتغير تصنيف الطالب (موهوب، عادي)، وكانت الفروق لصالح الطلبة الموهوبين، ولمتغير جنس الطالب على بعد الطلاقة، وكانت الفروق لصالح الإناث، في حين لم تكن الفروق دالة على بعد الأصالة حسب متغير الجنس. وأظهرت النتائج أن أبعاد الذكاء العاطفي الستة، ومتغير تصنيف الطالب (موهوب، عادي) استطاعت التنبؤ بما نسبته (%35) من التباين في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الطلاقة) لدى الطلبة، حيث استطاع متغير تصنيف الطالب لوحده التنبؤ بما نسبته (%25) من التباين. كما أن متغير تصنيف الطالب استطاع التنبؤ بما نسبته (%9.7) من التباين في مستوى التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية (الأصالة) لدى الطلبة. كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة وذات دلالة إحصائية بين التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية والذكاء العاطفي، بمعامل ارتباط (0.316). استنادًا إلى النتائج قدم البحث عدة توصيات من ضمنها الاهتمام بتقديم البرامج التدريبية في الذكاء العاطفي، وفي التفكير التباعدي في المجالات الاجتماعية للطبة الموهوبين والعاديين في المرحلة الثانوية.
    143 0
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    Determinants of Giftedness within the Family as Indicators of Creative Thinking and Creative Personality among Gifted Students in the Kingdom of Saudi Arabia
    (Arabian Gulf University, 2024-02-25) ALjohani, Hind; Ayoub, Alaa Eldin; Alabbasi, Ahmed
    The aim of the research is to identify the significance of the differences in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality among gifted students due to family factors and extracurricular activities, and to determine the predictive ability of family factors and extracurricular activities in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality. The descriptive approach was used, and the research sample consisted of (190) gifted secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia, who were selected using the available sample method from several different schools and regions, namely the Medina region, the Qassim region, the Riyadh region, and the Eastern region. The sample distribution according to the family size variable was (41.6%) of small size, (39.5%) medium size, and (18.9%) large size, and the distribution of the study sample according to the birth order variable was the highest percentage in the middle order with (56.8%) ), then in last place with a rate of (24.7%). The distribution of the sample according to the variable of the father’s educational level was concentrated at the university level at a rate of (63.2%), and according to the variable of the mother’s educational level it was concentrated at the university level at a rate of (70.0%). The majority of the sample resided with their parents (87.4%). The research used the Divergent Thinking Scale, the Creative Activities and Achievements Scale, and the How to Describe Yourself Scale. The results showed that the family size variable was able to predict the level of creative product among students. The birth order variable was able to statistically significantly predict the level of creative product, the level of fluency, the level of flexibility, and the level of creative personality. The variable of the father's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative process, and the variable of the mother's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative personality. It was also shown that extracurricular activities during study and summer extracurricular activities were able to predict statistically significantly the level of creative product, and that the variable of extracurricular activities during study was able to predict statistically significantly the level of creative personality among gifted students, and that the variable summer extracurricular activities was able to predict the level of fluency and the level of flexibility. . Based on the results, the research recommended increasing interest in building training programs in the areas of creative thinking and creative personality for gifted students in Saudi schools, and increasing interest in school extracurricular activities and summer extracurricular activities provided to gifted students.
    50 0
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    Determinants of Giftedness within the Family as Indicators of Creative Thinking and Creative Personality among Gifted Students in the Kingdom of Saudi Arabia
    (Arabian Gulf University, 2024) ALjohani, Hind Sweileh Hamdan; عبدالحميد، علاء الدين; العباسي، أحمد
    The aim of the research is to identify the significance of the differences in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality among gifted students due to family factors and extracurricular activities, and to determine the predictive ability of family factors and extracurricular activities in the creative product, the creative process, trends and values towards creativity and the creative personality. The descriptive approach was used, and the research sample consisted of (190) gifted secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia, who were selected using the available sample method from several different schools and regions, namely the Medina region, the Qassim region, the Riyadh region, and the Eastern region. The sample distribution according to the family size variable was (41.6%) of small size, (39.5%) medium size, and (18.9%) large size, and the distribution of the study sample according to the birth order variable was the highest percentage in the middle order with (56.8%) ), then in last place with a rate of (24.7%). The distribution of the sample according to the variable of the father’s educational level was concentrated at the university level at a rate of (63.2%), and according to the variable of the mother’s educational level it was concentrated at the university level at a rate of (70.0%). The majority of the sample resided with their parents (87.4%). The research used the Divergent Thinking Scale, the Creative Activities and Achievements Scale, and the How to Describe Yourself Scale. The results showed that the family size variable was able to predict the level of creative product among students. The birth order variable was able to statistically significantly predict the level of creative product, the level of fluency, the level of flexibility, and the level of creative personality. The variable of the father's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative process, and the variable of the mother's educational level was able to predict statistically significantly the level of the creative personality. It was also shown that extracurricular activities during study and summer extracurricular activities were able to predict statistically significantly the level of creative product, and that the variable of extracurricular activities during study was able to predict statistically significantly the level of creative personality among gifted students, and that the variable summer extracurricular activities was able to predict the level of fluency and the level of flexibility. . Based on the results, the research recommended increasing interest in building training programs in the areas of creative thinking and creative personality for gifted students in Saudi schools, and increasing interest in school extracurricular activities and summer extracurricular activities provided to gifted students. Keywords: creative thinking, creative personality, gifted students, Kingdom of Saudi Arabia.
    18 0
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    The Predictive Ability of Achievement Goals Orientations on Future Orientation Among Gifted and Non-gifted High School Students
    (Arabian Gulf University, 2023-12-07) Hissah Mohammed Saad Alqarni; القرني, حصة محمد سعد; AL-Jasim, Fatima
    This study aimed to identify the relationship between achievement goals orientations and future orientations among the talented and ordinary students. The research followed the descriptive, correlative approach. The study sample consisted of (300) talented and ordinary students, including (149) males, and (151) females from the secondary stage in the Asir region in the Kingdom of Saudi Arabia. The study tools conssted of The Achievement Goals Orientations Scale and Future Orientations Scale after verifying their validity and relability on the Saudi environment. The study results showed statistically significant relationship between the achievement goals orientations and future orientations among the talented and ordinary students. The results showed also statistically significant differences in the achievement goals orientations in favor of talented students, and no statistically significant differences in the dimensions of achievement goals orentations, due to gender. The results also indicated statistically significant differences in the achievement goals orentations, due to the grade level, in favor of the third year of secondary school. The results revealed statistically significant differences in future orientation, in favor of talented students and no statistically significant differences due to gender. The results showed statistically significant differences in the future orientation, due to the grade level, in favor of the third secondary year. The results found a predictive relationship between the achievement goals orientations and future orientations. The study presented a group of recommendations in light of the results reached.
    50 0
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    تمايز مستويات الاتجاهات نحو تعليم STEM وعلاقتها بالتفكير الناقد والتفكير الخلاق لدى الطلاب الموهوبين في المرحلة المتوسطة
    (Saudi Digital Library, 2021) Altobietey, Shatha Dakhilallaha; Ayoub, Alaa Eldin ; Alabbasi, Ahmed Mohamed
    هدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM باختلاف التفكير الناقد والتفكير الخلاق لديهم، ومعرفة درجة الارتباط بين مهارات التفكير الناقد والتفكير الخلاق باختلاف مستوياتهم نحو تعليمSTEM، التعرف على الفروق في اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد والتفكير الخلاق تبعا لمتغيري النوع الاجتماعي، العمر الزمني. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، تكونت عينة البحث من (172) من الموهوبين والموهوبات بالمرحلة المتوسطة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مدارس وفصول الموهوبين بمحافظه جده، وللإجابة على أسئلة البحث تم تطبيق مقياس الاتجاهات السائدة نحو تعليم STEM، اختبار التفكير الناقد لوطسن جلسر (الصورة المختصرة)، مقياس التفكير الخلاق. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائيا بين متوسطات مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين والتفكير الخلاق لديهم لصالح المستوى المرتفع، وعليه جاءت جميع النتائج للأبعاد (التنظيم الذاتي-الإبداع-الرغبة في المخاطرة-التكيف وإدارة التعقيد) مماثلة للدرجة الكلية في الفروقات الثنائية بين المستويات الثلاثة عدا بُعد (الفضول المعرفي)،أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة احصائيا بين مهارات التفكير الناقد باختلاف مستويات اتجاهاتهم نحو تعليم STEM، واشارات النتائج أيضا وجود علاقة ارتباطية بين اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الخلاق، بينما لا يوجد علاقة ارتباطية بين اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد، أيضا لا توجد فروق ذات دلالة احصائيا تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي بين مستويات اتجاهات الطلبة نحو تعليم STEM والتفكير الخلاق ماعدا بعد اتجاهات الطلبة نحو تعلم مهارات القرن الحادي والعشرين، لا توجد فروق ذات دلاله احصائيا على مهارات التفكير الناقد عدا مهارة التفسير توجد فروق ذات دلالة احصائيا لصالح الذكور، ومهارة وتقويم الحجج لصالح الاناث. أيضا لا يوجد فروق ذات دلالة احصائيا في مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد والتفكير الخلاق لديهم باختلاف العمر الزمني على جميع ابعاد المقاييس ماعدا مستوى الاتجاهات نحو تعلم الرياضيات لصالح الصف الثاني المتوسط.
    166 0

Copyright owned by the Saudi Digital Library (SDL) © 2024